top of page
Obrázek autoraBohunka Hihlánová

10 tipů, jak dávat zpětnou vazbu

Jak získávat zpětnou vazbu

Kvalitní komunikace a otevřená zpětná vazba jsou nekonečně široká témata. Kdybych měla ale udělat opravdu “créme de la créme”, vypadal by asi takhle:


  1. Mějte na paměti, že by feedback měl pomoct především příjemci (růst), ne vám jako dárci (cítit se líp, sdílet frustraci, vypadat chytřeji...).

  2. Nevyhýbejte se konfrontaci (i když je to dost přirozená potřeba), ale buďte vždycky respektující. Neříct nic může příjemci ublížit víc než obtížný rozhovor.

  3. Poskytněte zpětnou vazbu tak, aby druhý sdělení porozuměl. Ověřte si, že jste se opravdu pochopili.

  4. Připravte se, klidně si udělejte i poznámky, budou se vám pak líp hledat konkrétní slova. Na druhou stranu ale s feedbackem nečekejte, čím dřív ho předáte, tím líp. Ověřte si vždycky zájem nebo správné načasování.

  5. Nabídněte pomoc, navrhněte řešení nebo další kroky, které můžou navazovat.

  6. Snažte se o vyváženost - co fungovalo dobře a co lze zlepšit. Obecně máme tendenci se zaměřovat spíš na negativa, trénujte svoji schopnost nacházet na všem i něco pozitivního).

  7. Buďte maximálně konkrétní, popisujte danou situaci, chování druhého a jeho dopad (na vás, na tým, na byznys…). To platí pro oceňování i kritiku.

  8. Vyhněte se interpretacím, snažte se opravdu o popis - jako by danou situaci zaznamenala kamera.

  9. Berte to jako sdílení svého úhlu pohledu, který je vždy subjektivní (a to je v pořádku). Používejte "já" jazyk (všiml jsem si, že..., dotklo se mě to..., špatně snáším, když..., nerozumím..., je mi líto, když..., dělá mi radost, že ...).

  10. Nezapomeňte, že nejde o souboj TY vs. JÁ. Je to spíš MY vs. problém, společně hledáme řešení.



 

Jak by to mohlo vypadat prakticky?


Takhle ANO:

  • “Karle, rád bych s tebou mluvil o našich schůzkách a dochvilnosti, je to teď ok?” (úvod, ověření zájmu). “Na poslední dva meetingy jsi přišel o víc než 10 minut pozdě” (pozorování situace a chování). “Mrzí mě to, protože si nejsem jistý, že jsou pro tebe naše 1:1 důležité stejně jako pro mě” (dopad na mě). “Nedávno se taky ozval klient a zmiňoval stejné téma. Chodit pozdě na schůzky s klienty může poškodit naši profesionální pověst” (dopad na byznys). “Co se děje?” (potřebujeme pochopit i pohled toho druhého).


Takhle raději NE:

  • “Hele Franto, ten Karel je ale de*il, v životě nepřijde včas.” (zpětnou vazbu musíme dát přímo, nepomlouvat za zády, nehrát na tichou poštu).

  • “Karle, to nevadí” (takový ne-feedback pravděpodobně nic nezmění, že?)

  • “Karle, seš normální? To neumíš přijít včas?” (zbytečně agresivní, pravděpodobně to povede k obranné reakci a taky se nic nezmění)

Comments


bottom of page