Bohunka Hihlánová
Mapa není krajina aneb k čemu jsou Motivační mapy

Když se občas s klienty bavíme o tématu motivace lidí v jejich týmech a speciálně o Motivačních mapách (tj. nástroj, který umožňuje něco tak komplexního srozumitelně popsat a změřit), padají často otázky:
Není to jen další typologie, která škatulkuje lidi?
V jakých situacích mi to reálně něco přinese?
Můžu vůbec jako šéf motivaci svých lidí nějak ovlivnit?
Pojďme se na ně tedy společně podívat:
Není to jen další typologie, která škatulkuje lidi?
Každá typologie, přináší (spíš větší než menší) míru zjednodušení. A když se nevhodně uchopí, vede právě k nálepkování a v důsledku ničemu nepomáhá. ALE pokud máme tohle na paměti, může naopak dost pomoct:
trochu líp se vyznáme sami v sobě - dostáváme do ruky mapu ke svojí vnitřní krajině
tým získá společný slovník, jak mluvit o těžko uchopitelných věcech (jako je třeba právě motivace)
přichází aha momenty - “jo takže všichni nejsou stejní jako já!” - i to někdy stačí
pochopení různých kvalit a talentů pak vede k efektivnější spolupráci a výkonnosti týmu
Prostě, abychom něčemu dobře porozuměli, potřebujeme nejdřív to zjednodušení na “černobílou” a mnoho dalších odstínů k tomu přidávat až později.
V jakých situacích mi to reálně něco přinese?
Když identifikujete jedinečné motivátory každého člena týmu, můžete se jako leader líp přizpůsobit jejich individuálním potřebám.
Sladěním cílů členů týmu s jejich motivátory zvýšíte jejich smysluplnost a tím i spokojenost s prací.
Můžete vytvářet příležitosti k rozvoji, které jsou v souladu s individuálními motivátory. Tím dokážete lépe rozvinout potenciál vašich lidí.
Vytvořením pracovního prostředí, které odpovídá jedinečným potřebám každého, můžete zlepšit i míru retence a zvýšit produktivitu.
Identifikujte potenciální oblasti konfliktů nebo napětí a aktivně je můžete řešit dřív, než se stanou problémem.
Můžu vůbec jako šéf motivaci svých lidí nějak ovlivnit?
Motivovat zvenku dost dobře nejde (někdy ale stačí přestat demotivovat, že?).
Ale… lídr má zásadní vliv na vytváření prostředí, ve kterém buď naše motivace roste nebo se spíš blokuje - jaké jsou příležitosti růst, rozvíjet se, míra autonomie, kvalitní zpětná vazba, zajímavé projekty, dobře sladěný tým, sdílení informací, atd.
Navíc máme každý svůj specifický mix toho, co je pro nás důležité a co ne, jaké máme strategie k naplnění obecných principů motivace - jako šéf to můžu buď zjišťovat sám/sama metodou pokus omyl, nebo si k tomu vzít nástroj, který mi tu cestu urychlí (a tím se vracím obloukem k Motivačním mapám)