top of page

Dostali jste se do archivovaného blogu.
Cesta na ten aktuální vede tudy.

Jak nastavit rozvojové cíle

  • Obrázek autora: Bohunka Hihlánová
    Bohunka Hihlánová
  • 15. 4. 2024
  • Minut čtení: 4

Aktualizováno: 10. 2.

"Mohl byste mi říct, prosím, kterým směrem bych odsud měla jít?" "To záleží hodně na tom, kam se chceš dostat." "Je mi jedno, kam." "Pak nezáleží na tom, kudy půjdeš." ― Lewis Carroll, Alenka v říši divů

Jak dobře nastavit rozvojové cíle. Manažerský evergreen a časté téma mých konzultací nebo mentoringu.


Lídři si většinou velmi dobře uvědomují, že kvalitní stanovení cílů je důležitou součástí úspěchu daného člověka, týmu i firmy. Dává nám pocit, že naše práce má nějaký směr a účel. Pomáhá nám udržet si fokus a motivaci. Systematická práce s růstovými cíli taky umožňuje na maximum využít potenciál a talent.


Rolí manažera/lídra je pak dobře sladit osobní růst a růst společnosti - pomoct členům týmu najít cíle, které jsou pro ně relevantní a zároveň jdou stejným směrem jako firemní strategie.


Zejména u nejmladších generací je osobní růst taky jedním z hlavních důvodů, proč zrovna do vaší společnosti nastoupit a zůstávat tam. Možnost rozvíjet (rozšiřovat, prohlubovat) své dovednosti tvoří podstatnou součást jejich motivace.


V dnešním článku se podíváme na:

  • základní doporučení, co dělat a nedělat při nastavování rozvojových cílů,

  • jak rozvojové potřeby naplňovat v závislosti na senioritě,

  • jak může vypadat takový rozvojový cíl.


Co dělat


  • Příprava je klíčová! (jak pro manažera, tak i členy týmu). Firmy obvykle mají nastavenou určitou pravidelnost diskusí nad cíli (roční, kvartální…). Vyhraďte si proto dostatek času na přípravu i samotný rozhovor.

  • Zaměřte se spíš na kvalitu než na kvantitu: 1-2 rozvojové cíle jsou více než dostatečné, pokud jsou dobře definované. I tady můžete využít starou dobrou metodu SMART (Konkrétní - Měřitelné - Ambiciózní - Relevantní - Časově omezené).

  • Cíle můžou být čistě rozvojové, nebo ještě líp propojené s celkovou výkonností nebo prací na projektech. Až 70% našeho učení totiž probíhá tak, že věci opravdu děláme (ne jen čteme knihy a chodíme na kurzy).

  • Při stanovování růstových cílů stavte na silných stránkách a talentu, nesnažte se "napravovat" slabé stránky (příliš velké úsilí a omezený dopad). To samozřejmě neplatí tam, kde se potřebujete dostat aspoň na základní přijatelnou úroveň kompetence.

  • Cíle by neměly být odtržené od byznys priorit vaší organizace nebo týmu. Mějte na paměti firemní hodnoty, cíle by nikdy neměly být v rozporu.

  • Je vhodné mít jasno v účelu ("proč") - smysluplné cíle jsou více motivující. "Proč" je důležité nejen pro firmu nebo manažera, ale taky pro člena týmu - jaký pro něj bude mít přínos (naučí se něco nového, rozvine své dovednosti, podpoří kariérní postup...)?

  • Zaměřte se na definování konečného výsledku (jak vypadá, jaká jsou očekávání) - odpovězte si na otázky "Jak můžeme vidět, že cíle bylo dosaženo? Co se změnilo? Jak to vypadá?" Podrobné akční plány, jak toho dosáhnout, nejsou nutné - nechte člena týmu definovat jednotlivé kroky, spoléhejte na jeho kompetence, že to zvládne, podporu poskytněte pouze v případě potřeby.


Čemu se vyhnout


  • Cíle jednou za rok nastavíte a už se k nim nevracíte. To je zásadní chyba. Pravidelná (a častá) diskuse nad pokroky a překážkami zvyšuje pravděpodobnost, že se cíle podaří dosáhnout.

  • SMART cíl bez "ambice" je "SMRT" - vyhněte se stanovování cílů, které nejsou podnětné nebo náročné, nebo cílů, u kterých nemůže člen týmu ovlivnit konečný výsledek.

  • Nepoužívejte obecné a vágní definice bez specifikace a měření (stát se skutečným lídrem..., stát se odborníkem v..., zlepšit angličtinu, zlepšit komunikační dovednosti, atd.).

  • Nevytvářejte cíle z každodenních úkolů (např. dokončit projekt XY, atd.).

  • Při stanovování cílů nebuďte příliš detailní - definování každého jednotlivého kroku zabíjí samostatnost, kreativitu a odpovědnost.

  • Nespojujte cíle (zejména ty, které se týkají rozvoje a růstu) s odměnami. Cukr a bič prostě nefungují. Z dlouhodobého hlediska je pravděpodobné, že členové týmu, kteří se rozvíjejí a rostou, budou mít vyšší mzdu nebo se jim bude dařit kariérně. To je v pořádku. Co ale nedoporučuju, je optika "když - tak" (udělej X a dostaneš Y).

Jak přizpůsobit cíle potřebám daného člověka?


Junioři

  • se učí především prací na projektech,

  • potřebují častý kontakt s manažerem a diskusi o rozvoji kompetencí,

  • pomozte jim dobře pochopit fungování vašeho byznysu, ukazujte modelové příklady zkušenějších kolegů a jejich kariérní cesty.


Medioři

  • si už víc uvědomují, co konkrétně ne/chtějí dělat,

  • potřebují od svých lídrů proaktivní přístup k seriózním diskusím o rozvoji kompetencí nebo kariérním rozvoji, jinak je vysoké riziko, že odejdou,

  • mají více povinností, tj. je pro ně těžší najít si čas na rozvoj.

Senioři

  • taky potřebují vést diskuse o svém rozvoji, nespoléhejte se na to, že si poradí sami,

  • může dávat smysl se rozvíjet i v jiných než čistě technických/profesních aspektech (znalost byznysu, vedení ostatních, mentorské dovednosti, atd.),

  • rozvojové nástroje je vhodné víc individualizovat - koučování, mentoring, rotace, mastermind skupiny, atd.,

  • mají největší potíže s nalezením času na rozvoj a můžou být ohrožení vyhořením.

Příklad definice rozvojového cíle


Jak to tedy může vypadat na příkladu kompetence zpětné vazby?

CO se potřebuju naučit a PROČ?

JAK budu měřit výsledek?

Co přesně pro to musím udělat?

Jakou podporu a zdroje budu potřebovat

Kdy vyhodnotím postup

Naučit se poskytovat kvalitní zpětnou vazbu (CO), protože chci pomoci ostatním růst (PROČ). Musím vědět, jak taková zpětná vazba vypadá, a umět ji poskytovat, i když to pro mě může být těžké, protože vím, jak je kultura zpětné vazby pro nás všechny důležitá.

1. Provedu sebereflexi nyní a po 6 měsících. 2. Zeptám se na své dovednosti v oblasti 360 zpětné vazby (nyní a za 6 měsíců). 3. Moji kolegové budou lépe reagovat na mou zpětnou vazbu (méně emotivně, budou o ní přemýšlet...).

1. Zúčastnit se školení 2. Požádat 1-2 kolegy z týmu, aby sledovali můj pokrok a poskytli mi zpětnou vazbu. 3. Pravidelně diskutovat o mém pokroku se svým manažerem. 4. Přečíst si knihu Radikální otevřenost.

1. Můj manažer - aby mě koučoval 2. Školení (pokud je externí) XY Kč

1. Přečíst knihu - za 1 měsíc 2. Zúčastnit se školení - za 3 měsíce 3. Pravidelné 1:1 s manažerem - měsíčně



Příště se můžete těšit na tipy, jak postupovat v některých specifických situacích:

  • Třeba se členem týmu, který má rozvojovou potřebu, chce na sobě pracovat, ale nedaří se mu.

  • Nebo s někým, kdo si ani nepřipouští, že je potřeba se v něčem rozvíjet.Možná pokračování: složité situace.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Můžete ...mít | být... lepší HR​

Newsletter, který HR lidem v malých a středních firmách zjednodušuje život. Jak dělat HR jasně propojené s byznysem. Strategicky, jednoduše, udržitelně. 

 

Každé 4 týdny ve vašem emailu:

Kam dál?

LinkedIn  |  Blog  |  Média

Kontaktní údaje:​

bohunka@hihlanova.cz

IČO 17333784

Podnikající fyzická osoba zapsaná v živnostenském rejstříku Úřadu městské části Praha 6

Nejsem plátce DPH

©2025 by Bohunka Hihlánová

bottom of page