top of page
Obrázek autoraBohunka Hihlánová

Kyslíkovou masku nasaďte nejdřív... aneb péče o sebe v HR

Jak moc je důležité starat se taky o vlastní pohodu a co můžete vyzkoušet.


Stones in balance
Najděte ten správný balanc

Staráme se o všechny okolo, kdo se postará o nás?


Za ty roky v HR jsem už párkrát zažila období, kdy bylo všechno tak nějak na… Ptala jsem se sama sebe, jestli to celé dává smysl. Hodiny a hodiny práce a výsledek nikde. Každou chvíli mi přijde někdo brečet na rameno, ale kdo vyslechne mě!?


Uznávám, má to co dělat i s tím, že mnohem snadnější je pro mě naslouchat a být empatická k druhým, než mluvit o sobě a „říkat si o věci”. A že ve mně od děcka trochu zůstal takový ten „já sám” přístup. Co si budem, není to vždycky nejužitečnější.


Říkám si ale, že to máte třeba podobně. Malé opáčko by nám všem mohlo pomoct 🙂


S čím se jako “people people” můžeme potýkat


  • Jsme emocionální hromosvod. Řešíme konflikty, nasloucháme problémům lídrů i členů týmů a fungujeme často jako prostředník. Tím vzniká obrovský emocionální nápor.


  • Už dřív jsem psala o tom, že HR je vlastně pomáhající profese. A s tím je spojené i riziko vyhoření. Neustálý tlak na řešení situací ostatních a přehlížení vlastních potřeb může vést k fyzickému a psychickému vyčerpání.


  • Bezhraniční dostupnost. Jsme tak nějak pořád k dispozici, a to i mimo běžnou pracovní dobu. To může vést k pocitu, že nemůžeme „vypnout” a věnovat čas sobě.


  • Paradox pečovatele. Lidi v HR profesi jsou často těmi, kdo pomáhají ostatním, ale ne vždycky se dostatečně starají o sebe.



Co může pomoct? Péče o sebe v HR může vypadat třeba takhle:


💡 Nastavit si hranice (tohle je pro mě asi nejtěžší):

  • Jasně oddělovat čas, kdy jsme dostupní pro ostatní, a kdy ne. A hlavně - držet se toho. Umožní to lepší koncentraci na práci i odpočinek.

  • Digitální detox. Naučit se vypínat pracovní e-maily nebo Slack mimo rozumnou pracovní dobu. Prostě se odpojit od stresu.

  • Říkat občas „ne" (nebo „ne teď”). Vážně není naše povinnost řešit každý problém okamžitě. Je v pořádku říct, že na něco nemáme kapacitu.


💡 Pravidelná péče o wellbeing:

  • Denní rituály - někdo si vede deník vděčnosti, někdo medituje, dalšímu pomáhá dechové cvičení. Prostě cokoli pomůže vyčistit hlavu a líp zvládat tlaky, kterým čelíme.

  • Pravidelný pohyb uvolňuje stres a zvyšuje energii. Pro mě to je ranních 30 minut běhání. Ale i menší procházka během dne může zlepšit náladu.

  • Potřebujeme se učit vnímat vlastní tělo. Nečekat na úplné vyčerpání, ale pravidelně si dopřát krátkou přestávku, aby se obnovila energie a koncentrace. O delším volnu ani nemluvě…


💡 Odborná podpora:

  • Pravidelná práce s koučem nebo supervizorem nám pomůže zpracovat náročné situace a vyhnout se přetížení.

  • Za zvážení stojí i terapie. Někdy prostě potřebujeme prostor, kde je možné otevřeně sdílet svoje prožívání, zvlášť když většinu času pomáháme ostatním.


💡 Delegování a týmová podpora:

  • Není nutné si brát všechny úkoly na sebe. Říkejme si o pomoc, kde je to možné.

  • Pomáhá taky sdílení výzev a úspěchů s vlastním týmem (pokud existuje) nebo v rámci komunit. Snižuje to pocit izolace a vyčerpání. Zkušenosti lidí z jiných firem nám umožní získat novou perspektivu a někdy taky „jen” pocit, že v tom nejsme sami.


Jasně, líp se to napíše než skutečně udělá. Mně pomáhá brát tahle doporučení jako návyky. Začít jednou malou věcí, vydržet a postupně ji rozvíjet. A taky nezapomínat, proč to všechno dělám:


Péče o sebe má spoustu benefitů


  1. Odolnost vůči stresu: Když jsme takzvaně zazdrojovaní, pomůže nám to líp zvládat stresové situace a zůstat klidnější i v krizích. Místo přetížení jsme schopní čelit výzvám s větší stabilitou.

  2. Prevence vyhoření: Tvoříme si zdravé návyky a držíme hranice, díky tomu budeme mít víc energie a pocit spokojenosti v práci.

  3. Lepší pracovní výkon: Odpočatí a duševně v rovnováze pracujeme efektivněji. Líp se soustředíme, a to znamená vyšší produktivitu a kvalitnější výsledky.

  4. Vztahy v práci i mimo ni: Když o sebe pečujeme, máme víc energie na budování a udržování vztahů – ať už s lidmi ve firmě, nebo s rodinou a přáteli. No a dobré vztahy, jak víme, dlouhodobě přispívají k našemu štěstí a zdraví.

  5. Příklad pro ostatní: Tím, že se staráme o sebe, ukazujeme lídrům i lidem v týmech, jak důležité je být v pohodě nejen po pracovní stránce, ale i osobně. Můžeme je inspirovat, aby si taky dávali pozor na svoje zdraví a well-being.

Comments


bottom of page